Plakát
Plakát
Plakát
Plakát
Plakát
Plakát
Plakát
Plakát
vissza a hírekre

Digitális (vizális) autizmus, autizmus spektrum zavar - A te gyereked veszélyben van?

2021. augusztus 24.

Digitális (vizális) autizmus, autizmus spektrum zavar
Ez micsoda?


A világ negyedik technikai forradalmát éljük és az okoseszközök használata szinte elkerülhetetlen. Rengeteg hasznos dolgot köszönhetünk nekik, de a mértéktelen használatuk komoly fejlődési zavart okozhatnak a  gyermekeknél már egészen kiskorban is.
Az Autista Gyerekekért Központ kutatása szerint az autizmussal diagnosztizált kisgyerekek  90 %-nál a mértéktelen digitális tartalomfogyasztáshoz vezethető vissza a betegségük.


Milyen gyerekeknél alakulhat ki?
Kiskorában kivétel nélkül mindenkinél aki túl sok agyi idegrendszerének nem megfelelő mennyiségű vizuális tartalmat fogyaszt. Például erőszakkal teli vizuális tartalmat néz. Kvázi olyan gyerekeknél akik egész nap a TV képernyő előtt ülnek és válogatás, időkorlát nélkül bármit megnézhetnek.  Ma már 800x több gyermek lesz hiperaktív vagy koncentráció zavaros  mint régen és a kutatok erős összefüggéseket találtak a vizuális fogyasztás és ezen érték drasztikus növekedése között. 


Hogyan lehet észrevenni?
Kisgyermeknél abból látjuk, hogy hisztizik az okoseszközért ha nem kapja meg. Akkor is hisztizik, ha elvesszük tőle illetve ha csak azért hajlandó megtenni valamit ha az a jutalom érte  hogy a képernyő elé ülhet vagy ha nyomkodhatja a számítógép billentyűit.
Ilyenkor érdemes magunkba nézni. Valyon mi jó példát mutatunk nekik? Mert ha azt látják, hogy napi 24h-ban a mobiltelefonunkkal vagyunk, még akkor is ha éppen együtt étkezik a család, vagy éppen Legozunk, tehát közösen játszunk, de mi folyton a mobiltelefonunkat nézzük közben, nos akkor eltanulják tőlünk ezt a szokást, utánozni fognak bennünket és követelik az okoseszköz használatát Ők is.


Miért válik valaki függővé?
Ahhoz, hogy ezt megértsük beszélnünk kell a dopamin és az okoseszközök kapcsolatáról. A vizuális élmények a digitális eszközökkel dopamint termelnek, ami boldogság, siker érzetet ad. A dopamint a testünk állítja elő, és minden olyan tevékenység ami örömet okoz az dopamintermelő is  egyben. Például ha bújocskázunk, nevetünk, énekelünk, táncolunk, rajzolunk.

Az okoseszközök teremtette vizuális élmény is képes dopamint termelni, viszont ez káros mivel gyors, erőfeszítés nélküli dopamin.
A dopamin, hogy boldognak érzed magad, ez a kellemes érzet maga a jutalom az erőfeszítésért.
Példaul mert kifogtál egy nagy halat a horgászat közben, mert elkészítetted az első tortádat, szépen szavaltál a szavaló versenyen. Míg ezek a belső dopamintermelő tevékenységek a  gyermeket a siker felé terelik,  addig a külső dopamintermelés a digitális élmények kapcsán úgy ad neki örömforrást, hogy a valóságban semmit nem tett érte. A gép előtt ülni és labdarúgó versenyt nyerni nem olyan mint a pályán 90 percet végig izzadni a csapattal, a gép előtt ülni és pontokat gyűjteni mert lelőtte az ellenséget sem a legjobb útravaló emocionálisan egy gyermeknek. Hamis,  túl sok túl gyors dopamint kap, ezért is olyan könnyű rászokni. A drogok is hasonló elv alapjan működnek, azok is dopamintermelők és ezért is könnyű rájuk szokni.


Mivel fordítható vissza? 
Társas kapcsolódással, érintéssel, örömös tevékenységgel, élményekkel, igazi értékekkel.


Kisgyerekeknél: bújócskával, társasozással, énekléssel, hancúrozással, játékkal, meséléssel, kalandokkal.

Nagyobb gyerekeknél nehezebb hiszen erősebb lehet a függés: náluk közös családi élményekkel,  természetközeli élményekkel, tegyük le, kapcsoljuk ki, hagyjuk otthon az okoseszközt és horgásszunk a kamasz fiúval, főzzünk együtt a kamasz lányunkkal, kiránduljunk, csináljunk bátorság próbát. Minden jó ami egészséges dopamint termel.


Tiltsuk el a gyermeket teljesen a az okoseszközöktől?
Nem, mivel szinte elkerülhetetlen ezek használta de kontrolláljuk mennyi időt tölthet velük a gyermek illetve, hogy milyen tartalmat nézhet.


Megoldás:
1. Nem szabad a gyermeket felügyelet nélkül órákra egyedül hagyni az okoseszközzel
2. FONTOS: Szűrjük meg a tartalmat mert viselkedés mintát tanulnak belőle a gyerekek
3. Állíts fel szabályokat és időkorlátot: Például megnézhet 2 mesét és utána ki kell kapcsolnia a készüléket.
4. Tanítsd meg neki kikapcsapcsolni a készüléket.
5. A szabályok felállítása után figyelj arra hogy betartsa őket.
6. Te is mutass példát. Ha együtt esztek, játszatok, természetben vagytok ne nézd percenként a mobiltelefonodat.
7. Miután megnézte a meséket, beszélgessetek róluk - éppen ezért vannak a mi meséinkhez kérdések, játékok ingyenesen letölthetőek a weblapunkról. Bábozzátok el, rajzoljátok le. Fontos, hogy a mese nézése közben szerzett élményeket, jó élményeket is, ki tudjuk magunkból adni.  Gondolj csak bele megnéztél egy szuper filmet, elolvastál egy nagyon jó
könyvet és jól esik róla beszélgetni valakivel.
8. Sok örömös tevékenységgel el lehet kerülni a digitális függőséget: ilyen a tánc, zenehallgatás, sok közös játék, párnacsata, bújócska, fogócska, birkózás, csiklandozas…


Hangos mese vagy mesélés?  

Az egyik teszetelőnk  kérdezte, hogy a hamarosan letölthető Babyhavior applikáción miért egy plüss Bello és Bella mesél miért nincs mozgókép. Mivel a hangos mese élményt ad, fejleszti a belső vizuális képalkotást. A hangos mesét korlátozás nélkül élvezheti a gyermek.


Jövő
Elég öreg vagyok én még emlékszem arra az időre amikor bárhol lehetett cigizni - nem volt kultúrája. Semmi bajom azokkal akik cigiznek, de örülök, hogy egy étterembe nem úgy fogasztom el a vacsorát, hogy mellettem füstölnek - hiszem, hogy a digitális fogyasztásnak is ki fog alakulni az etikettje a szabályai, csak most senki nem segít. Hát fogjuk meg a gyerekek kezét és amíg ez ki nem alakul addig vezessük mi őket, hiszen ránk lettek bízva. 

 

Sokkal részletesebben beszél erről Balajti Mariann ebben a videóban: 

 

Mesésen szép napot!