Plakát
Plakát
Plakát
Plakát
Plakát
Plakát
Plakát
Plakát
vissza a hírekre

Tudod miért nem rak rendet a gyereked? Tanácsok, hogyan tudod rávenni a gyereked a rendralásra!!

2021. november 18.

100x elmondod, hogy rakjon végre rendet, de semmi. 

Mindig megbeszélitek, hogy nem szabad verekedni, de mindhiába. 

Elmondod, hogy gyorsan öltözzön, majd 10 perc múlva még mindig bugyiba szaladgál. 

Végtelen sokszor megbeszéltétek, hogy a tesóval, hogyan kell viselkedni, de újra megtörténik. 

 

Jön a gondolat: Ezt szándékosan csinálja. 

És jön rögtön utána az érzés alapú kérdések hada:

  • Ez a gyerek talán buta? 
  • Rossz a memóriája? 
  • Vagy gonosz velem? 
  • Lehet nem is szeret? 
  • Én rontottam el valamit?

Mielőtt messzemenő következtetéseket vonnál le, mielőtt elkönyveled rossz vagy gonosz gyereknek kiáltanád ki azt akit az életednél is jobban szeretsz csak azért mert éppen kicsit belefáradtál (egyébként sincs eleve elrendeltetett rossz gyerek), és még azelőtt hogy rossz anyának éreznéd magad, állj meg egy pillanatra és szedjünk össze minél több információt ezzel a dologgal kapcsolatban. 

 

 

  • A gyermeki elme: “emeletes ház”

 

Nekünk szülőknek bizony nagyon nehéz azt megérteni, hogy hogyan működik a gyermeki elme. Egyrészt, mert nincs elég információnk a témával kapcsolatban, másrészt nem is egy népszerű se nem egy könnyű populáris téma, harmadrészt pedig azt se tudjuk, hol keressük, ha mégis legtöbbször szakkönyvekből lehet részletesen utána olvasni - az pedig olykor olykor igen száraz anyag. (bár én tudok elég olvasmányost ajánlani a témában) 

A lényeget megpróbálom röviden összefoglalni. 

 

  • Haragkezelés: Megint verekedett (Miért ütötted már meg megint a testvéredet?) 

Indulatok feletti kontrollt képzeld el ugy, ahogy egy nagyon híres pszichológus aki, egy emeletes házhoz hasonlítja olvasoinak az emberi elmét. Jó esteben egy felnött beépítette már az emeletet, szép és stabil a lépcső az emeletre felérve, szépen berendezett szobák tárulnak a szemeink elé. (vagyis reméljük) tudja ha indulatos melyik az a szoba ahol meg tud nyugodni, stb. stb.

Ellenben a gyereknek csak az alsó szint van készen, mégis néha jön az érzés (harag, düh, irigység) és annak a kezelő szobája fent van, igen ám, de a lépcsőből hiányzik 1-2 vagy akár egyszerre 10 lépcsőfok, nem tud így fel sem jutni vagy az is lehet, hogy feljut a lépcső tetejére, de ott eltorlaszolja minden, sőt olyan is lehet hogy mivel félkész, ugyan feljutt és ott is van az emeleten, de belelép egy marteres vödörbe és legurul a lépcsőn. - azaz nincs még készen az a hely ahova el kellene jutni. Amikor olyan dolgot követ el, hirtelen felindulásból ami helytelen jusson ez is az eszedbe, könnyebb megérteni őt és ezzel egyenes arányosan nehezebb magadat okolni. Ez nem azt jelenti, hogy helyesljünk a helytelen tetthez, dehogyis. Sokkal inkább csak az jelenti, hogy próbálj meg megnyugodni, tudd, hogy ez normális és tanísd, türelemmel a helyes viselkedésre. 

 

A helyzet komolyságától függően ez lehet az, hogy 

  • finoman elmagyarázod megint a dolgok, 
  • de lehet az is, hogy ha belerúgott az öccsébe/hugába határozottan megtiltod (ilyet nem csinálhatsz) 
  • sőt az is lehet, hogy külön szeded őket megvárod amíg lehigad, 
  • vagy segítesz lehiggadni neki. Egy nyugi sarokkal (azaz felviszed az emeletre)

Nagyon szeretem azt, hogy a gyerekek megfigyelik a szülőket és ha nálad szépen be van építve a nyugiszoba, akkor ezt a mintát is próbálgatja. 

A fegyelmezés másik téma lehetne, de most, maradjunk annyiba, hogy ha tudod, hogy ez normális akkor a kínzó érzés sem lesz ott igazából.  

 

  • Figyelem (Már megint abbahagytad a rendrakást.) 

Nem csak az indulatok ilyennek, képzeljük el ugyanígy a koncentrációt is. Azt mondod öltözzön fel, de a gardrób fent van, elindul de útját állja egy gerenda, amit ő a gyermeki agy sajátossága miatt egy hatalmas sárkánynak lát, vagy autó pályának vagy bárminek, és hát nem is tud tovább menni. Elvonja a figyelmét az amit oda vagy bele képzelt. És hiába mondtad neki, hogy ma sietni kell a nagymamához, ha egyszer ott van az a sárkány, hát hogyan is juthatna azon tovább. A gyerekek agyának azon része ami a tartos koncentrálásért felelős jóval 6-7 kor körül (inkább még később) alakul ki. Viszont segíthetünk neki itt is, akárcsak az indulat kezelésnél.

Egyrészt ha azt látod, hogy a gyerek játszik valamivel és te sokszor szólsz neki, de ő a füle botját sem mozdítja, mielőtt mérgesen rákiabáltanál - tudd, hogy az a normális, ha elmélyülten tud a fantázia világában játszani, így viszont meglehet, hogy nem hall. Ahelyett, hogy mérges lennél, tudd ez nagyon fontos lesz felnőtt korban (kreativitás, alkotás, problémamegoldás stb) menj oda, érisd meg gyengéden, ezzel kizökken és most mondd mit szeretnél tőle. Ha elküldöd a szobájába, mondjuk rendet rakni, nem csoda ha egy idő után azon kapod játszani fog, hiszen talált valamit, - megint csak a fantázia és az éretlen feladatra koncentrálás.

Érdemes ilyen szemmel nézni a gyerekeket. Nagyon jó technika ha inspirálod a gyereket az unalmas tevékenységekben. 

  • addig öltözzünk fel míg a kedvenc számunk megy. stb) Tedd izgalmas játékká az unalmas feladatot.  
  • Mit szeretnél előbb felöltözni vagy fogat mosni? (adj választási lehetőséget) 
  • Megértem hogy szívesen játszanál még, nagyon tetszik ahogy a babák teadélutánt tartanak - szeretnéd folytatni ha hazajövünk. (meg is értheted) 

Ezen a ponton jöhetne a kérdés

 - jó, jó, de mi van akkor amikor a gyerek hallja, tudja, látja és csak azért sem csinálja. 

Első kérdés: Valóban hallja, vagy feltételezed, hogy hallania kellen?  

Második: Meg kell vizsgálni a korlátokat. Egészen biztosan mindig azt teszem amit mondok? 

Hogy ez, hogyan is jön ide? 

Amikor a gyereknek azt mondod, hogy ha, hisztizel a boltba nem lesz este palacsinta, ő hisztizik, de este addig nyüstöl és persze épp most hív a főnök is hogy holnapra kell az az anyag ami egy hét múlva lenne esedékes, és éppen most betegedett le a nagymama is stb. már csak a gyerek nyafogása hiányzik, na bumm, egyen egy palacsintát, amúgy is neki sütötted. A gyerek máris azt látja, hogy itt egy szabály ami nem szabály. Ő nem érti, hogy csak most, mert a moston van a hangsúly nála. Hiába mondod, hogy most az egyetlen egyszer. Máskor is van egyszer, sőt a mesékben hol volt hol nem volt volt egyszer … 

 

Első és legfontosabb, ha kimondasz valamit azt sajnos be is kell tartani. Ez nagyon nehéz. Nehezebb mint hinnéd, csak próbáld meg.

  • ha még egyszer bele rúgsz a tesóba itthon maradsz. - hupsz dehogy is, nem tudom itthon hagyni egyedül 
  • ha még egyszer a nappaliban hagyod a kisautót kidobom. - hupsz, dehogy is hiszen drága volt és amúgy is a mama vette neki, emlék. 

 

Sorolhatnám még napestig, biztos mindenkinek van ilyen mondata, nem véltelen, nem tanítják sehol, hogyan és miképpen kellene jól csinálni. (egy festő, virágkötő évekig tanul, vizsgázik - szülőséghez nincs iskola, se vizsga, pedig egy emberi lélek van ránk bízva) 

Tehát, ezek a gumi szabályok, vagyis inkább nem szabályok. 

Tudatosan kell figyelni főleg az első héten, vezethetsz róla füzetet, ki ragaszthatód a hűtőre, mindenhova.

 

A következetes szülő nem szigorú, csak amit kimond az úgy is van. 

Sok szülő gondolja ez helytelen, felesleges szigor, árt a gyereknek. 

Valójában éppen ellenkezőleg - ez adja meg azt a biztonságérzetet a gyereknek, hogy de jó, tudom, ha anyu mondd valamit (legyen az jó vagy rossz) az úgy is lesz.

Ez persze azt is jelenti, hogy meg kell tanulnunk csak akkor fegyelmezzük, csak olyan szabályokat állítsunk fel amire valóban szükség is van, felesleges sok szabály összenyomja a gyereket.

 

Remélem sikerült pár ötletet adni, amivel zökkenőmentesebb lesz majd a napjaitok

Meseszép napot nektek