Plakát
Gyereknevelés könnyebben?
Gyere hozzánk ötletekért
Mesék, cikkek, fejlesztők, tanácsadás
Plakát
Fedezd fel a Babyhavior-mesevilágot!
Találj megoldást a mindennapokban felmerülő kihívásokra.
Témáinkból: indulatkezelés, ovikezdés, alvás, evés
vissza a hírekre

A mesélés – mire hat és hogyan?

2021. augusztus 24.

A mesélés – mire hat és hogyan?


MI AZ AZ IQ, ILLETVE EQ?
Az IQ-ról már feltehetőleg mindenki hallott, de mi a helyzet az EQ-val, azaz érzelmi intelligenciával, és miért fontos a mesélés kapcsán is? Ha egy képzeletbeli mérőszalagon az IQ 17 milliméternyi részt foglal el, az EQ 16 kilométert. Látható tehát, milyen fontos az
érzelmi intelligencia az életben való boldoguláshoz.
Az IQ mérhető, és a tanulásban jut fontos szerephez, általa jegyzünk meg különböző ismereteket.

Az EQ nem mérhető számmal, százalékosan, ellenben az élet szinte minden területén érezhető a hatása. Vannak, akiknek nagyon magas az IQ-ja, okosak, olvasottak, érzelmileg mégis fejletlenek, sokszor érzéketlennek is tartjuk őket. Vagyis EQ-val, érzelmi intelligenciával nem vagy alig rendelkeznek. Ez sajnos egyre gyakoribb jelenség a mai világban.


HOGYAN FEJLESZTHETŐ az EQ?
Az érzelmi intelligenciát csak örömöt adó tevékenységeken keresztül lehet fejleszteni, ilyen az éneklés, zenélés, rajzolás, bújócska, társasjáték, tánc, vagy a mesélés.


MIÉRT MESÉVEL?
Mert a gyerekek szívesen azonosulnak a mesével, annak hőseivel, élvezetes.

 

HOGYAN AZONOSULHATNAK?
A mesében lévő jó és rossz szereplők mi magunk vagyunk. Tipikus emberi mintákat testesítenek meg a szereplők, lehetnek lusták, zsarnokok, csalók. A mesékből a gyerekek megtanulják, hogy van helyes és helytelen cselekedet, jó és rossz, számtalan érzés. Például a lusta lány szurkot kap, mert rest volt, amíg a szorgos lány gyémántesőt. Minden emberi tulajdonságnak megvan a maga jutalom (vagy büntetés) megfelelője.


MIÉRT KÉRI TÖBBSZÖR UGYANAZT A MESÉT A GYERMEK?
Mert talált benne valami olyat, ami érzelmileg nagyon fontos neki. Segítségére van feldolgozni egy érzést, vagy éppen örömmel tölti el, esetleg megnyugtatja. Ha kéri, olvassuk el neki akár hússzor is.


HOGYAN VÁLASSZUNK MESÉT?
Kb. 2 éves koráig magad is kitalálhatsz meséket, elmondhatod, hogyan töltötte a napját, vagy nézegethettek a korának megfelelő könyveket. 3 éves kortól olvashatsz már sokféle mesét, állatokkal, tündérekkel, és tréfásakat is. Minden gyereknek más az érdeklődési köre, és így segítesz neki, hogy rátaláljon arra, ami a legjobban érdekli.


MESÉLJEK -E SÁRKÁNYOS MESÉT?
Igen, mert a sárkány lehet az ő belső démonja is, valami, amitől fél. Például egy ovis fél, ha ki kell állnia verset mondani. A sárkány megtestesítheti számára ezt a félelmet, és segíthet neki ezzel szembenézni. A gonosz sárkányt mindig legyőzi vagy megszelídíti a bátor vitéz.


HOGYAN OLVASSUNK MESÉT?
Hanghordozással vagy anélkül? Ahhoz, hogy fejlessze az EQ-t, változtasd el a hangodat, hogy minél jobban visszaadd a karaktereket. Kézzel gesztikulálhatsz is hozzá, mintha kardot rántanál elő, és azonnal észlelhető a gyermek reakciója. Így alakul ki nála a szinapszis.


MI AZ A SZINAPSZIS?
Azon eseményektől, amik érzelmileg hatnak ránk, szinapszis kötelék alakul ki az agyban. Amikor a gyermek azonosul a mesében a jó vagy rossz tulajdonságú szereplővel, amikor az anya megöleli őt, vagy együtt játszanak és nevetnek, létrejön a szinapszis. Ezek a szinapszisok törlődnek, ha nem elég intenzívek, ám minél többször kapja meg ezt az élményt,
például a mese által, annál erősebb.


HANGOS MESÉKET IS?
Nem feltétlenül kell a szülőnek személyesen mesélnie minden este, a hangos mese is jó, együtt meghallgatjátok összebújva az ágyban. 


MENNYI IDŐT SZÁNJUNK RÁ?
Ha csak napi 8 percet szánsz a mesélésre, már azzal is rengeteget tettél a gyermek érzelmi fejlődéséért. Ez a 8 perc nem több, mintha főznél magadnak egy kávét. Viszont minőségi időt adsz a gyerekednek, ha mesélsz neki, és időt töltesz vele. A gyerekeknek a szülők a legfontosabbak. Ha érzi, hogy ez az esti mese egy MINŐSÉGI idő,
azt közvetíti, hogy fontos neked, mert időt töltesz vele, ezáltal nő az önbizalma és az önbecsülése, és jobban helyt fog állni az életben.
A rendszeres esti mesélés = minőségi idő = azt érzi, hogy fontos neked.
Meseolvasás vagy -hallgatás után hasznos, ha beszélgettek róla. Nem jó, ha egyszerűen vége a mesének és alvás, hacsak nem kifejezetten altató mese volt. Beszéljük meg, mi is történt a mesében? Kérdezd meg tőle, melyik volt a kedvenc karaktere, és mit érzett vele kapcsolatban?


MIÉRT?
Mert igy azt érzi, hogy figyelsz rá, hogy kíváncsi vagy az érzéseire, és ezt bátran megoszthatja veled. Akiknél kicsi korban ilyen bizalmas beszélgetések nem alakultak ki, elmaradt a minőségi idő, azoknál kamaszkorban a szülő azt fogja tapasztalni, hogy elzárkózik tőle a gyereke, nem beszéli meg vele a problémáit. A mesélés utáni kis beszélgetések során az
is kiderül majd számára, hogy te is követtél el hibákat, volt, hogy letértél a helyes útról, tehát emberből vagy, és hibázol. Így ő sem fogja azt érezni, hogy tökéletességre kell törekednie, és megfelelnie elvárásoknak, mert ez stresszeli, lelkileg nagy nyomást helyez rá.


MINDEN GYEREKNEK JÁR AZ ESTI MESE, HOGY ÉRZELMILEG STABILABB, ÖNBECSÜLÉSÉBEN ERŐSEBB FELNŐTTÉ VÁLJON!

Részletesebben a fent olvasottakról ebben a videóban: 

 

Mesében gazdag mesésen szép napot! 

Te letöltötted már az interaktív fejlesztő alkalmazásunkat?

Töltsd le a Babyhavior mobil applikációt!
A világon egyedülálló módon fejleszti a kicsik érzelmi intelligenciáját
és a nehéz helyzetekben helyes viselkedést tanít!
Az alkalmazás elérhető iOS és Android rendszereken:
App Store letöltés
Google Play letöltés
Babyhavior mobil alkalmazás